Arendalsuka-valgkamp

Bli med å vinne valget

Valget vinnes ikke av seg selv. Vi trenger deg!

13. september avgjøres det om vi får en ny rødgrønn regjering. Målingene er gode for vår rødgrønne side, og vi får også nå flere målinger som viser fremgang for Arbeiderpartiet. Men det er farlig å ta det for gitt at vi vinner uansett.

Det er fortsatt mange velgere som ikke har bestemt seg for hva de skal stemme, og det er disse vi må overbevise om å stemme på oss.

Vi har hatt åtte år med en regjering som har prioritert de som har mest fra før. Nå må det bli vanlige folks tur. Vi håper du vil være med å bidra til det!

Vi har mange oppgaver på blokka i tiden fremover. Det er mange ulike oppgaver i en valgkamp, og vi håper du kan tenke deg å bli med på noen av disse. Her følger en beskrivelse av noen av oppgavene.  Nederst i artikkelen er det ei lenke til et registreringsskjema. Vi samler opp registreringene, og sender oversikten til ditt kommuneparti.

Ringe velgere
Å snakke med velgerne på arrangementer, stands og husbesøk er blant de viktigste aktivitetene vi vanligvis gjør i en valgkamp. Koronasituasjonen setter en stopper for å møte folk fysisk. Men vi har likevel mulighet for å snakke med velgerne ved å ringe de.

Vi organiserer egne koronavennlige ringekvelder med små grupper som møtes for å ringe sammen.  Vi kjøper inn litt å bite på mens vi går gjennom verktøy og manus, og så starter vi å ringe.

Liker du å snakke med folk på telefonen, eller tenker at dette kan være en morsom utfordring, så håper vi du vil være med.  Du trenger ikke noe utstyr selv, vi har med oss det vi trenger.

Men for å få organisert dette, trenger vi å få en oversikt over hvem som vil være med.

Her kan du se en liten video fra en ringekveld i Kristiansand Arbeiderparti.

Postkasseaksjoner mm.
For å nå ut til velgere som kanskje ikke er så mye på de digitale flatene, ønsker vi også å distribuere brosjyremateriell i postkassene. Dette er en valgkampaktivitet som vi tenker mange kan bidra til. Man kan kjøre rundt i egen bil eller ta en tur innom postkassene i nabolaget når man likevel er på gåtur.

Meld deg på i skjemaet, så blir du kontaktet av kommunepartiet ditt.

Vennesla Ap på postkasseaksjon

Vennesla Arbeiderparti på postkasseaksjon

Valgkamp på nettet
Det går mange politiske diskusjoner på nettet. Både i avisenes kommentarfelt og på facebookgrupper. Her må vi være til stede. Både med faktainformasjon om hva vi mener i saker, men også ved å ta diskusjonen når det trengs.  Vi trenger engasjerte folk som går i bresjen for kandidatene og politikken vår og argumenterer for den. Selv når folk er uenige med deg.

Om du tenker at dette ikke er noe for deg, så kan du likevel bidra ved å like Agder Arbeiderparti sin side på facebook. Det hjelper oss å nå ut med informasjonen.

Stands
Når koronarestriksjonene tillater det, skal vi igjen ut og markere oss blant folk, og da er stands en god måte å gjøre det på. Det er mulig å gjøre på en smittevernvennlig måte, så vi planlegger for det uansett hvordan utviklingen blir framover. Man kan gjøre ulike oppgaver på stands, så ikke alle trenger å stå i fremste linje i direkte dialog med velgere.

Aksjoner
Det kan også bli aktuelt med andre typer aksjoner, f.eks. å dele ut kaffe/boller til kollektivreisende, eller vafler til turgåere mm.. Også ulike utadrettede markeringer som løpeseddelaksjoner utenfor arbeidsplasser, barnehager el.l. kan også bli aktuelt.

Aksjon-Arendalsuka

Leserinnlegg i lokalavisene
Lokalavisene leses av mange og det er veldig viktig for oss å få ut budskapet i leserinnleggsspaltene. Det er ekstra verdifullt hvis flere enn de etablerte politikerne skriver innlegg. Ofte gir det mer troverdighet hvis medlemmer som ikke selv er kandidater, skriver innlegg. Ved å melde deg på her, kan vi sende deg tips og bakgrunnsstoff som kan inspirere deg til å skrive.

Andre bidrag
Vi trenger store og små bidrag fra partimedlemmene for å gjøre en så god valgkamp som mulig. Er det noe som vi ikke har listet opp, som du tror du kan bidra med, så setter vi pris på å høre fra deg. Det kan være alt fra fotografering, bildebehandling, skrive tekster, lage brosjyrer, sang/musikk, leserinnlegg, koke kaffe eller steke vafler på stand eller arrangementer, verve medlemmer osv. osv. Her er det bare kreativiteten som setter grenser. Har du noe å bidra med, så la oss høre det!

REGISTRERING

Klikk her for å åpne skjemaet og melde deg til tjeneste.

Får du ikke opp skjemaet, kan du sende oss en epost til agder@arbeiderpartiet.no