Delt innstilling til stortingsliste for Aust-Agder valgkrets

Tellef og Cecilie

Tellef Inge Mørland og Cecilie Knibe Kroglund ønske begge å stå på topp av stortingsvalglista i Aust-Agder

Nominasjonskomiteen i Agder Arbeiderparti for Aust-Agder valgkrets fremmer to likeverdige foreløpige listeforslag til stortingsvalget. - Vi har to meget gode kandidater til førsteplassen på lista. Dagens stortingsrepresentant og medlem av finanskomiteen, Tellef Inge Mørland, ønsker en ny periode på Stortinget og han utfordres av fylkesleder og statssekretær Cecilie Knibe Kroglund, som også ønsker seg denne plassen. De topper derfor hvert sitt listeforslag, sier nominasjonskomiteens leder Agnes Norgaard.

– Vi har jobbet mye og godt med listeforslaget, men vi har ikke klart å bli enige om de fremste plassene. Dette får også konsekvenser lenger nedover på lista. - Når det ikke var mulig å oppnå enighet i komiteen om de fremste plassene på listeforslaget, mener komiteen det er bedre å legge fram to alternativer for medlemmene og la partidemokratiet avgjøre hvem som skal toppe listeforslaget og hvordan lista ellers skal være, sier Norgaard.

Ungdomskandidat og første vararepresentant til Stortinget i dag, Ramani Nordli foreslås på henholdsvis 2.plass etter Mørland på det ene forslaget og 3. plass på det andre forslaget. Fagbevegelsens kandidat, Dagfinn H. Svanøe foreslås som henholdsvis nr. 2 etter Kroglund og som nr. 3 etter Nordli på det andre forslaget. Alle disse fire var også de fire fremste på lista ved forrige stortingsvalg.

Nominasjonskomiteen har arbeidet med listeforslaget siden april og har hatt 5 møter. Komiteen har arbeidet med utgangspunkt i de innkomne forslagene fra partiorganisasjonen og fagbevegelsen, men har også hatt andre hensyn å ta. De fremste kandidatene har også vært inne til samtale med komiteen.

Det er stort sett enighet om kandidatene lenger ned på listeforslagene og 7 av kandidatene er like på begge listeforslag, men på grunn av hensyn til kjønn og geografi så er plasseringer også der litt ulike. Begge listeforslagene balanserer hensyn til kvalifikasjoner, kjønn, alder, geografi og bakgrunn på en god måte, etter nominasjonskomiteens mening.

Den videre prosess er nå at listeforslagene skal presenteres for alle medlemmene i Aust-Agder valgkrets gjennom et digitalt møte, og deretter skal alle kommunepartier, lokallag og AUF behandle det på medlemsmøter og sende sine forslag til nominasjonskomiteen innen 1.oktober. Komiteen har da 14 dager på seg til å fremme sitte endelige forslag, som så skal endelig behandles på et nominasjonsmøte 21.november.

Listeforslagene er som følger:

Forslag 1:

8. Hans Blattmann               (64), Bykle
  9. Sara Veivåg                       (16), AUF/Gjerstad
  10. Lars Marius Nilsen           (33), Froland

Her finner du nærmere presentasjon av den enkelt kandidat

Bakgrunnsinfo om listekandidatene i Aust-Agder.pdf 124,1 KB