Politikere

Stortingsrepresentanter- og kandidater Aust-Agder

• Jeg heter Tellef og stiller som 1.kandidat til stortingsvalget for Arbeiderpartiet i Aust-Agder valgkrets. Jeg er fra Åmli, men bor i Arendal og er inne i min første periode som stortingsrepresentant. Jeg sitter i helse- og omsorgskomiteen der jeg har ansvaret for bl.a. psykisk helse, rus og tannhelse for partiet.

Stortingsrepresentanter- og kandidater Vest-Agder

• Kari ble valgt inn på Stortinget i 2009, og er inne i sin andre periode på Stortinget. Hun har erfaring fra Arbeids- og sosialkomiteen og Justiskomiteen. Denne perioden er hun innpisker i Arbeiderpartiets stortingsgruppe og sitter i gruppas styre. Hun har også erfaring fra regjeringsapparatet som statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet. Kari Henriksen har utdanning som spesialsykepleier og har en master i folkevitenskap fra Nordiska Folkovårdhøgskolan i Gøteborg. Hun har lang yrkeserfaring innen helsevesenet, særlig innen arbeid med rus- og avhengighet. Hun har vært avdelingssykepleier og styrer ved A-klinikken i fylkeskommunen, samt fagutviklingsleder i forsknings- og fagutviklingsenheten, avd. rus og avhengighetsbehandling ved Sørlandet sykehus.

Fylkestinget

• Gro er i dag gruppeleder for Arbeiderpartiet og opposisjonsleder i Agder fylkesting. Fram til 31.12.2019 var hun fylkesordfører i Aust-Agder, en posisjon hun overtok fra Tellef Inge Mørland, da han ble valgt inn på Stortinget i 2017. Før hun ble fylkesordfører var hun leder av Karrieresenteret i Kristiansand fra 2010.

• Even er ordfører i Lindesnes kommune. Han representerer Agder Arbeiderparti i fylkestinget, og sitter i Hovedutvalget for kultur, folkehelse og frivillighet. Han er også nestleder i Agder Arbeiderparti og medlem av Arbeiderpartiets landsstyre.

• Styremedlem og kvinnepolitisk ansvarlig i Kristiansand Arbeiderparti.

• Dag er fagansvarlig og hovedtillitsvalgt på Durapart AS, som er en arbeids- og inkluderingsbedrift i Arendal. Han er utdannet kultur- og fritidsarbeider med videreutdanning innen karriereveiledning.

• Nina arbeider som seniorforsker ved NORCE. Hun er utdannet sosialøkonom, og har en phd i ledelse i offentlig sektor. Nina er inne i sin tredje periode i bystyret i Arendal og er medlem av formannskapet.

• Kai Steffen er i dag nestleder i Arbeiderpartiets fylkestingsgruppe og medlem av Agder fylkesting og fylkesutvalg. Han har tidligere vært medlem av Farsund kommunestyre og Vest-Agder fylkesting, og jobbet mye med utdannings-, kultur- og landbrukspolitikk. Kai Steffen er også leder av bispedømmerådet i Agder og Telemark og jobber i dag på Universitetet i Agder.

• Jeg brenner for en fortsatt desentralisert videregående skolestruktur i det nye Agder. Jeg mener at verdien de videregående skolene har i den enkelte kommune er utrolig viktig. I tillegg er det vesentlig å sikre elevene en nærhet til et videregående skoletilbud med varierte og gode linjetilbud. Jeg er også opptatt av å sikre gode kollektivakser med hyppige avganger i fylket vårt slik at bussen kan bli et alternativ til bilen.

• Nils Harald Rennestraum kommer fra Kvinesdal. Han brenner for at det skal være flere arbeidsplasser basert på våre fornybare naturressurser - vannkraft, vindkraft, skog og marine næringer – i hele Agder. Statlige og fylkeskommunale arbeidsplasser må bevisst tilføres distriktskommuner.

• Venke Anny Nes kommer fra Vegårshei. Hun brenner for at ungdommene skal få mulighet til å ta den utdanningen de ønsker. Hun mener også det er viktig at vi som politikere setter krav om norske lønns- og arbeidsvilkår, slik at man motvirker sosial dumping innenfor anbudsprosesser i fylkeskommunen. Vi skal ha et anstendig arbeidsliv der ansatte skal kunne føle trygget, og gir muligheter for utvikling.

• 5. vararepresentant til kommunepartiets styre.