Jesper Thoresen

Fjern den urettferdige fraværsgrensa

Ikledd russedress, ba AUF i Agders leder Jesper Thoresen Arbeiderpartiet fjerne den urettferdige fraværsgrensa på landsmøtet. Her kan du lese hele innlegget.

Æ står her oppe i dag i denne fine russedressen min, som markerer at æ nesten er ferdig med 13 års skolegang. Dessverre er det flere jeg kjenner som ikke får feira sammen med meg denne våren. For på skolen idag har vi fremdeles Høyres klamme, rigide og urettferdige fraværsgrense.

Det er ei grense som bryr seg mer om at du var borte, enn hvorfor du var borte.

Som AUFer er æ ofte på skolebesøk. Mange elever forteller at hvis læreren fulgte reglene til fraværsgrensa slik de egentlig må, så hadde ikke de fått lov til å fullføre videregående. Vi i arbeiderbevegelsen vet at det er læreren som kjenner elevene best. Høyres fraværsgrense tvinger lærene til enten å bryte reglene, eller å se nok en elev bli skjøvet ut av fellesskolen vår.

Vi har en fraværsgrense som ikke tar hensyn til oss elever, lærerne eller fastlegene. For kamerater, hva betyr fraværsgrensa i praksis i dag? Jo, vi elever tvinges til å reise til fastlegen for å få legeerklæring hvis vi er litt syke, og stjele av den allerede knappe tiden legene har til rådighet. Er du på jobb og har spysyke, blir du ikke bedt om å dra til legen, eller bli på jobb for å smitte kollegaene dine. Nei, da du drar hjem, for du skal fokusere på å bli frisk.

Sånn må vi ha det i skolen også.

Etter åtte år med Høyre og Frp er fasiten klar. Flere og flere elever sliter psykisk i en skole med stadig mer stress og press.

Vi elever trenger et Arbeiderparti som kjemper for en skole som ser oss elever. En skole som lar lærere gjøre jobben sin. En skole som har plass til alle.

Landsmøte. Alle i denne salen vil at vi skal skape en skole der alle kan lykkes. Arbeiderpartiet kan ikke sette systemer og rigide ordninger foran lærernes vurderinger og elevenes beste. Det er på tide å gjøre fellesskolen vår til den aller beste versjonen av seg selv, og da må vi fjerne den urettferdige fraværsgrensa en gang for alle.