Med hodet hevet mot fremtiden

Ramani Konstanse Cornels Nordli

Jeg og Agder Arbeiderparti gleder oss til høsten og en ny regjering som vil ta studenter, unge og psykisk helse på alvor. For nå skal ikke de unge lengre stå med lua i hånda, men gå med hodet hevet mot fremtiden, sa Ramani Konstanse Cornels Nordli på Ap-landsmøtet.

Ramani er ungdomskandidat til stortingsvalget i Aust-Agder valgdistrikt og tok opp en satsning på de unge og på studenten i sin tale til landsmøtet.  Hun pekte på at det som skulle bli den fineste tiden for mange, nå har blitt den tyngste. I talen minnet hun de som er noen år eldre om deres egen ungdomstid og studietid, og at de sannsynligvis minnet den med et smil om munnen.

- Men det har ikke mange unge eller studenter hatt muligheten til, for hverdagen deres har vært fylt med stress, usikkerhet og ensomhet. Ja, tenk de fleste har jo faktisk mista et helt år som skulle vært fylt med gode opplevelser som ville vart livet ut.

Derfor vil Arbeiderpartiet styrke skolehelsetjenesten, og ved å innføre gratis offentlig psykiskhelsevern til alle til og med 25 år.

- For Arbeiderpartiet har ingen planer om å overse unge og studenter, slik som dagens regjering har gjort i løpet av denne perioden vi nå har vært i og fortsatt står i. For det skal ikke være slik at når de unge banker på døra og ber om hjelp. Så blir de møtt med enda en krisepakke som ikke er rettet mot barn og unge.

For det virker for meg og mange unge, at vi nå har hatt en krisepakker i alt fra doruller til hytteturer, men ikke på det viktigeste, nemlig psykisk helse. For vi har alle en psykisk helse, påpekte Ramani.

- Derfor gleder jeg og Agder arbeiderparti oss til høsten og en ny regjering som vil ta studenter, unge og psykisk helse på alvor. For nå skal ikke de unge lengre stå med lua i hånda, men gå med hodet hevet mot fremtiden, avsluttet hun sitt innlegg.