Raser mot forslag om kutt i sykelønn

Regjeringspartiet Venstre vil kutte sykelønnen. Det får Ap og LO-topper i Agder til å reagere.

En anleggsarbeider står i profil, i bakgrunnen er det geisekraner. Foto: Øivind Haug

Et kutt i sykelønnen gjør at du som arbeidstaker må betale for å være syk. Det gjør både at arbeidstakere blir presset til å gå på jobb dager hvor kroppen forteller dem at de burde være hjemme, men risikerer også at man smitter langt flere og dermed øker sykefraværet.

Arbeiderpartiets toppkandidater i Agder og regionleder i LO Agder reagerer sterkt på at regjeringspartiet Venstre demonterer velferdsstaten, og lar vanlige folk ta regningen.

- Her viser høyresiden sitt sanne jeg. Mens direktører kan jobbe hjemmefra, eller innvilge seg selv hyttekontor, så må bussjåfører, vaskepersonell og de ansatte i butikkene være hjemme dersom de er syke. Med dette forslaget fra Venstre vil det bety at helt vanlige folk får lavere lønn, sier Cecilie Knibe Kroglund, leder for Agder Ap og stortingskandidat for Aust-Agder valgdistrikt.

Knibe Kroglund peker på at forslaget baserer seg på en misforståelse av at arbeidsfolk skulker jobb og heller ligger hjemme og later seg.

- Det er over 200.000 arbeidsledige i Norge nå, og over 8.000 i Agder. Jeg hadde håpet at regjeringen brukte tiden sin på å få disse menneskene tilbake i jobb, heller enn å kutte i lønna til folk, sier Knibe Kroglund

Det er ekstra overraskende at dette kommer midt i koronapandemien, hvor det å være hjemme fra arbeid nettopp er et viktig tiltak for å begrense smitte av sykdom.

- Kutt i tjenester til vanlige folk har vært gjennomgangsmelodien til høyreregjeringen i åtte år, men at de midt i en pandemi velger å få forslå kutt i sykelønnsordninga, som vil føre til at flere tygger i seg smertestillende og går snufsende på jobb, det er sjokkerende, selv om det er vante toner fra den kanten sier Kari Henriksen

Også LO reagerer på forslaget:

- Vi har advart høyrepartiene mot å gå i denne fellen i lang tid. Alle burde ha lært hvor viktig del Norges beredskap sykelønnsordningen er. Det vil være et stort feiltrinn av høyreregjeringen om de går inn for dette, sier regionleder i LO Agder Agnes Norgaard

De får støtte av førstekandidat Tellef Inge Mørland i Aust-Agder

- Syke folk blir ikke friskere av å bli fattigere. I årevis har sterke krefter på høyresiden arbeidet for å kutte i sykelønna. Her ligger det en antakelse om at de som sier de er syke, faktisk ikke er syke. Folk flest er samvittighetsfulle, og vet selv nå de er syke og ikke kan gå på jobb. Det skal ikke straffe seg slik Venstre foreslår, fremholder stortingskandidat Tellef Inge Mørland

AUF-er og stortingskandidat Kai Steffen Østensen reagerer også:

- Mange husker hvordan unge høyre fremstilte sykdom i fjor. Med beina på bordet og Netflix på skjermen. Det er en forskjell mellom folk som har luksusen av å låse seg inn med forkjølelse på hjemmekontoret, og de som ikke har mulighet til å jobbe hjemmefra, argumenterer stortingskandidat Kai Steffen Østensen.

Venstres vedtak:

«.. Norge har verdens mest sjenerøse sykelønnsordning og verdens høyeste sykefravær. Derfor vil vi se på muligheter for en moderat egenandel i sykelønnsordningen. Samtidig vil vi vurdere å redusere arbeidsgiverperioden mot at arbeidsgiver betaler en liten andel etter at den er over.»