Reagerer mot Go-Aheads forslag om å droppe togstasjoner

Togselskapet Go-Ahead foreslår å droppe flere togstasjoner i Agder på morgentoget fra Kristiansand til Stavanger og Oslo.

Faksimile fra Fædrelandsvennen

Skjermdump fra Fædrelandsvennens artikkel om reaksjonene på Go-Aheads forslag om å droppe stasjoner på morgentoget. Hele artikkelen kan du lese ved å klikke på lenken nederst på siden.

Ordfører i Gjerstad, Inger Løite fra Arbeiderpartiet, sier til Fædrelandsvennen at dette finner de seg ikke i.

– Det var nettopp dette vi var redde for da vi fikk vite om privatiseringen. Da spurte vi om det ville gå ut over tilbud og stoppesteder. Nå er det nettopp det som skjer, sier hun til avisa.

Hun forteller at parkeringsplassen på Gjerstad stasjon nylig måtte doble kapasiteten fordi stoppet er mye brukt av folk i regionen.– Vi blir oppfordret til å reise kollektivt. Dette styrker ikke den intensjonen, sier hun til Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennen har også spurt Gro Bråten, Aps gruppeleder i fylkestinget om hennes syn. Hun sier til avisen at hun tolker forslaget som en omkamp om anbudet:

– Jeg synes at det er rart at det blir inngått en avtale om et anbud der et visst antall avganger inngår.  At de vil endre på det etter to måneder tolker jeg som en omkamp om anbudet, sier hun til avisen.

Helt vest i fylket reagerer også Anne Bystadhagen. Hun satt i fylkestinget i Vest-Agder frem til sammenslåingen, og er nå medlem av kommunestyret i Flekkefjord.

Hun skrev hun følgende på Facebook:

«Brutte løfter! Da jeg stilte spørsmål om privatisering av jernbanen ville føre til færre avganger ble jeg nærmest gjort narr av».

Til Fædrelandsvenne sier hun: – Nå skjer akkurat det jeg fryktet ville skje.

Hun tror at ringvirkningene ved å kutte et stopp på en morgenavgang vil være store. På sikt er hun redd for at Gyland stasjon blir lagt ned. – Alle avganger er viktige. Kuttes et stopp på en avgang begynner folk å bruke andre stasjoner eller de velger bilen istedenfor, sier hun til Fædrelandsvennen.