Regjeringen bevilger penger til batterivegen i Arendal

Jonas-Robert-Tellef-Batteritomt

Statsminister Jonas Gahr Støre, ordfører Robert C. Nordli og stortingsrepresentant Tellef Inge Mørland på tomta for den nye batterifabrikken i Arendal.

Når revidert nasjonalbudsjett legges frem 12. mai, ligger det inne 39 millioner til den planlagte veien fra batterifabrikken og til Havna.

Statsminister Jonas Gahr Støre slapp nyheten under besøket på Sørlandet tirsdag 3. mai. Årsaken til bevilgningen er at Arendal går foran i den norske batterisatsningen og at Norge kan ta en industriell lederposisjon i Europa, sa Gahr Støre til Agderposten da han møtte ordfører i Arendal, Robert C. Nordli og fortalte om nyheten.

- Den nye veien er viktig for satsningen på batterifabrikk i Arendal, og dette sikrer fremdriften i prosjektet. Nå er vi der vi skal være, sier Nordli, til Agderposten, og forteller at vegen er også viktig for annen industri, men også lokalbefolkningen som vil slippe tungtrafikk i tettbygd strøk.

***

Morrow Batteries skal etablere en batterifabrikk i Arendal med ca 2 500 arbeidsplasser. Etableringen kan føre til flere ringvirkningsetableringer og opp mot 2 000 flere arbeidsplasser i det som vil bli landets største næringspark.