Kvinnepolitisk ansvarlig

Vanja Grut

Vanja er inne i sin andre periode i bystyret i Arendal og leder der komité for samfunnsutvikling. Hun er også nestleder i kommuneplanutvalget. Hun sitter i styret i Agder Arbeiderparti som leder av kvinnenettverket i fylket.

Vanja Grut

Bli bedre kjent med Vanja Grut:

Vanja er født og oppvokst i Arendal, og flyttet hjemmefra for å studere etter videregående. Hun er utdannet fagoversetter i fransk og journalist, og fikk etter studier både i Bergen, Kristiansand og i Frankrike, jobb i Diabetesforbundet i Oslo i 1996. I 2007 flyttet hun med familien hjem igjen til Arendal, for å jobbe som kommunikasjonsrådgiver i Post- og Teletilsynet (nå Nkom) da de flyttet arbeidsplassen fra Oslo til Lillesand. Etter 15 år skiftet hun igjen jobb, og er nå kommunikasjonsrådgiver i Agder og Telemark bispedømme i Kristiansand. Men hun bor fremdeles i Arendal og busser fram og tilbake til jobb.

Vanja har stort sett alltid vært tillitsvalgt i jobbene hun har hatt, og sitter nå i styret i LO i Østre Agder.

Hun var leder i Arendal arbeiderparti fra 2016-2020, og er redaktør for nettsidene og sosiale medier.