Arbeiderpartiet prioriterer Agder

Fakta som tilbakeviser høyresidens påstander

En av høyresidens oftest gjentatte usannheter, er at Arbeiderpartiet ikke prioriterer Agder. Her får du faktainformasjon som viser hvorfor det de sier er feil.

Sørlendinger i viktige posisjoner

Agder har to statsråder i regjeringen: 

  • Astri Aas-Hansen, justis- og beredskapsminister fra Lillesand
  • Sigrun Aasland, forsknings- og høyere utdanningsminister fra Grimstad

Andre i regjeringsapparatet denne perioden: 

  • Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær i Samferdselsdepartementet siden 3. februar 2023
  • Even Tronstad Sagebakken, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet for fiskeri- og havministeren siden 17. november 2023.
  • Mette Gundersen har vært statssekretær i Samferdselsdepartementet fra 14. oktober 2021 til 4. november 2022.
  • Kai Steffen Østensen har vært politisk rådgiver til helse- og omsorgsministeren fra 22. oktober 2021 til 30. juni 2023.

Roller i Stortinget:

  • Kari Henriksen har vært 4. visepresident på Stortinget denne perioden, og sittet i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
  • Tellef Inge Mørland har vært medlem av finanskomiteen og leder for Stortingets delegasjon til verdenssamling for parlamentarikere i IPU.

Sentralstyret i partiet

  • Agder har sentrale tillitsvalgte i partiet, og Ahmed Lindov ble gjenvalgt til sentralstyre i Arbeiderpartiet under landsmøtet i mai 2025.

Gjennomslag og gode saker for Agder

Listen er ikke uttømmende, men viser til mange gode eksempler på at Agder får gjennomslag. 

Samferdsel

E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen 

  • Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss, bl.a. med Vestre Strandgate, bygging av vei på deler av Havnegata med adkomst til containerterminalen, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Eksisterende jernbanespor til industrien i Kolsdalen legges om. Ny bru over jernbaneområdet tilpasses fremtidig sporplan, slik at prosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. Prosjektet legger til rette for å overføre gods fra sjø til bane, med bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand ferjeterminal. Anleggsarbeidene i hovedkontrakten startet opp i september 2024, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2028.

E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest 

  • Strekningen E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest er om lag 70 km og har stedvis dårlig standard. Fremkommeligheten er dårlig, spesielt på vinterstid, og det har også vært mange alvorlige trafikkulykker. Strekningen er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. De to delstrekningene mellom Kristiansand og Mandal åpnet i henholdsvis 2021 og 2022. Byggingen av delstrekningen Herdal–Røyskår i Lyngdal kommune startet i 2021 og planlegges åpnet i 2025. Kommunene har vedtatt reguleringsplan for gjenværende delstrekninger mellom Mandal og Herdal. Anleggsarbeidene på delstrekningen Mandal–Blørstad i Lindesnes kommune er planlagt startet i 2025, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027/2028.

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 29,3 millioner kroner til Agder. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 29,4 millioner kroner for Agder.
  • Regjeringens prioritering av midler til fylkesvei i ny NTP innebærer en økning på totalt 15,7 mrd. kr over tolvårsperioden sammenlignet med en flat videreføring av 2024-budsjettet. Samlet sett gir det 65 mrd. kr til fylkesveiene i over hele NTP-perioden. Den største delen av økningen vil gå til opprustning og fornying.
  • Dette fulgte regjeringen opp i første året med ny NTP. I 2025 bevilget vi 480,5 mill. kr mer til fylkesvei. Det er en økning på 11,4%. Det er før RNB.
  • I forbindelse med RNB 2025 ble rammetilskuddet til fylkeskommunene styrket ytterligere. Blant annet ble det fordelt 125 mill. kroner over ferjenøkkelen, i tillegg til 125 mill. kroner som frie inntekter og 250 mill. kroner til opprustning og fornying av fylkesvei. 
  • Dette er i tråd med Hurdalsplattformen, hvor vi lovet å utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i samarbeid med fylkeskommunene.

RV9 og RV41

  • Fulgt opp arbeidet med å ferdigstille og utbedre RV9 som inkluderer rassikringstiltak. RV 9 fra Kristiansand til Haukeli har en lokal og regional funksjon for mange kommuner og lokalsamfunn. Flere utbedrings- og trafikksikkerhetstiltak på strekningen videreføres, bl.a. strekningsvise utbedringstiltak på rv. 9 i Setesdal i Agder på delstrekningen Byklestøylene–Hoslemo i Bykle kommune. Og regjeringen har støttet planlegging av nye strekninger, blant annet mellom Byglandsfjord og Langeid, som har vært etterspurt lokalt.
  • RV 9 får status som nasjonal turistveg etter budsjettenighet i RNB 2025.
  • RV41 har fått oppgraderinger i dekke og veibredde, særlig på utsatte strekninger mellom Birkenes og Åmli. Det har også vært økt fokus på vedlikehold og trafikksikkerhet, inkludert bedre skilting og belysning.

TT-ordning

  • I 2025 er hele Agder tatt med i den statlige utvidede TT-ordningen, en viktig sak som sidestiller ordningene fra gamle Aust- og Vest-Agder og som gir likt tilbud i hele fylket.

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

  • Ordningen med reduserte takster for ferje videreføres. Tilsvarende videreføres også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Byvekstavtale for Kristiansandsregionen (Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Iveland og Birkenes kommuner og Agder fylkeskommune)

  • Byvekstavtalen er vedtatt av lokale myndigheter og regjeringen. Det vil gi om lag 2,1 milliarder kroner over en 10 årsperiode for å prioritere et bedre kollektivtilbud i regionen og tiltak for gange og sykling i kommunene.

Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler

  • Arendal og Grimstad-regionen får penger gjennom ordningen for å legge til rette for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet gjennom styrking av kollektiv, sykling og gange.

Jernbane - vedlikehold og fornying

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025, en økning på 26 prosent fra 2024. Regjeringen foreslår i tillegg å bevilge drøyt 5,5 milliarder kroner til fornying, en økning på 38 prosent.
  • Dette er en markant økning, og i tråd med prioriteringen av vedlikehold og fornying av jernbanen som regjeringen varslet i Nasjonal transportplan 2025–2036 tidligere i år.  
  • Planen for Sørlandsbanen i 2025 er å bruke i underkant av 1 mrd til drift, vedlikehold og fornyelse
  • Større fornyingstiltak på Sørlandsbanen omfatter Fornying av kontaktledningsanlegg på strekningen Nesdalsvatn-Kristiansand, planlagt ferdig 2026 og fornying av spor og drenering for å tilpasse banen bedre til klimaendringer, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobil-nett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer m.m.).
  • Utbygging av ERTMS som er et felles digitalt signal- og sikringssystem skal innføres på hele det norske jernbanenettet. Utbyggingen av Sørlandsbanen skal være ferdig i 2030.

Kjøp av persontransport med tog – som også kommer Agder til gode:

  • Bevilgningen dekker vederlag etter den etablerte ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog som staten ved Jernbanedirektoratet kjøper fra Vygruppen, Go-Ahead Norge AS, SJ Norge AS og Vy Tog AS. Det foreslås bevilget 6 milliarder kroner til dette formålet nasjonalt.

Næring

  • Regjeringen øker bevilgningen til kompensasjonsordningen for CO2-avgiften for fiske i nære farvann med 153,6 millioner kroner. Bevilgningen i 2025 kompenserer for fiske som foregår i 2024, og økningen i bevilgningen tilsvarer økningen i CO2-avgift i 2024.
  • Sikret en forutsigbar CO2-avigift for næringslivet som også sikrer grønn omstilling.
  • Etablert Nasjonalt kompetansesenter for havvind i Agder med finansiering. Senteret har allerede bidratt med tre viktige kunnskapsrapporter for utvikling av havvind i Norge og Agder.
  • Havvindsatsing i Agder – 58 mrd. i offentlig støtte til utbygging og utvikling av ny kraft. Svært viktig for leverandørindustrien vår.
  • Støtter opp om batterisatsingen i Agder, særlig med tanke på lånegaranti for Morrow som sikret dem 1,5 milliarder i statlig lån. De fikk 400 millioner kroner gjennom ordningen Grønn industrifinansiering i regi av Innovasjon Norge, og 1,1 milliarder kroner på vanlig kommersielle vilkår.

Forsvar

  • Reetablert forsvarsaktivitet på Sørlandet gjennom: 
    • Gjenopprettet og forserte stillinger til Agder Heimverndistrikt HV-07 med stedelig ledelse og styrket tilstedeværelse.
    • Forsvarets høgskole flytter Befalsskolen til Kjevik i Kristiansand fra 2026, med oppstart allerede sommeren 2025. Antall stillinger ved skolen øker fra 34 til 53, og det skal utdannes opptil 1000 kadetter og befalselever årlig. Kjevik blir også vertskap for årlige kurs for krigsskolene og seleksjon av rekrutter.

Kraft

  • Norgespris på strøm for husholdninger og hytter
  • Gjennomslag og vedtak i Stortinget våren 2025 om at små og mellomstore bedrifter og frivilligheten skal innlemmes i en Norgespris-ordning.
  • Regjeringen skal også i løpet av kort tid komme tilbake til Stortinget med konkrete tiltak som skal sikre lavere og mer stabile strømpriser i NO2. Dette ble vedtatt da Norgespris ble vedtatt, og kom med bakgrunn i den krevende situasjonen for Agder, Rogaland og deler av Telemark.
  • Se mer om strømpolitikken vår her – som er viktig for Agder: Strøm og strømpriser | Arbeiderpartiet

Kultur

  • Etablert regionale kulturfond og bevilget penger til disse.
  • Gitt investeringstilskudd på 139 millioner kroner for å realisere nytt museumsbygg på Odderøya i Kristiansand. Et viktig regionalpolitisk tiltak som eies av Vest-Agder Museum.
  • Styrket Kilden for å sikre nødvendig finansiering av investeringer.
  • Finansiering av Kunstsilo.
  • Mandalselva har fått status som nasjonal villakssenter.
  • Økt tilskudd til Senter for likestilling ved UiA.
  • Økt tilskuddet til Arkivet og Plattform i arbeidet med menneskerettigheter og ekstremismebekjempelse.
  • Momskompensasjon for frivillighet og idretten

Kriminalitet og forebygging

  • 10,3 millioner kroner til Kristiansand kommune for å etablere nye beredskapsteam som skal forebygge vold og kriminalitet i skolen.
  • Etablering av hurtigdomstol for unge i Agder.
  • Nytt ungdomsfengsel på Evje.
  • Sørget for å etablere desentralisert fengselsbetjentutdanning hvor Agder får studieplasser (Froland) gjennom ekstrafinansiering. Det er et stort behov for flere fengselsbetjenter, så dette løser også opp i et tydelig behov for langsiktig økt bemanning.

Utdanning 

Helse

  • Sikret rammene til akuttbygg ved sykehuset i Kristiansand, Sørlandet sykehus HF, med en samlet låneramme på 1 623 millioner kroner. Bygget skal stå klart i 2028.
  • Ny PCI-lab i Arendal, den tredje i rekken, for å styrke fagmiljøet og helsetjenestene.
  • Snudd fastelegekrisen til en satsing på allmennlegetjenesten i Norge.
  • Kristiansand og Arendal er pilotprosjekt for ny nettlege i Norge. Kristiansand og Arendal skal delta i utprøving av kommunal nettlege - fvn.no

Statlige arbeidsplasser

  • Sikret at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) forblir på Sørlandet i Lillesand. I tillegg tildelt nasjonalt koordineringsansvar for kunstig intelligens og digitale markeder til Nkom som oppfølging av EUs satsing på å regulere, utvikle og beskytte internett og ny teknologi. Det gir flere statlige arbeidsplasser til Nkom.