3. Birte Usland

Lindesnes

Birte Usland

Birte Usland, 47 år fra LindesnesBonde

Utdanning: Agronom, div kurs i ledelse, økonomi, styrearbeid og internasjonal handel

Arbeid: Selvstendig næringsdrivende og organisasjonsarbeid. Bonde siden 1996.

Politiske verv: Tidligere varaordfører, kommunestyremedlem og medlem av formannskapet i Marnardal kommune . Medlem i Fylkesstyret i Vest Agder Arbeiderparti  2014 –2018.

Andre verv: Styremedlem i Norges Bondelag og tidligere leder av Vest-Agder bondelag. Styreverv i landbrukets økonomiske og politiske organisasjoner regionalt og nasjonalt.

Politisk motivasjon for å stille på stortingslista?

Den grunnleggende motivasjonen for å engasjere seg er at det er viktig med et mangfold av stemmer skal man utvikle et godt samfunn for alle.  Like muligheter og rettferdig fordeling kommer ikke av seg selv.  Saker jeg brenner spesielt for er bioøkonomi, bærekraft og klima.  Vi trenger et mangfold av arbeidsplasser over hele Agder og fortsatt fokus på likestilling og levekår. Det trengs en tung satsing rundt psykisk helse.

Verdikjeden for mat er svært viktig for fastlandsøkonomien vår. Basert på økt bruk av lokale ressurser og matens rolle som kulturbærer og arbeidsplass må den videreutvikles og satses på. Bedre merking og større fokus på lokal produksjon og naturlige sesonger for å sikre bonde og forbruker en sterkere plass i verdikjeden.

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for din tilbakemelding!