10. Dalmar Shirwac

Dalmar Shirwac56 år fra KristiansandArbeidsleder på Via partner a/s

Utdanning: Internasjonal politikk i Beijing Universitet

Fagorganisert i Lederne

Politiske verv: 1. vara i Kristiansand bystyre 2019-2023. Medlem i hovedutvalg i helse og mestring

Andre verv: Styreleder for (fida) forum for integrering og dialog og for Somalisk forening i Kristiansand.

Politisk motivasjon for å stille på stortingslista?Nasjonalt:Min politiske hoved-ambisjon er og har alltid vært og å kunne bidra med å hjelpe de svakeste/usynlige i samfunnet. Ofte blir ikke deres stemmer hørt eller sett, noe som jeg tror kan føre til en manglende tilhørighet til det norske samfunnet. Jeg tror noen av de viktigste løsningene ligger ved et godt barnehage/utdanningstilbud for alle barn og unge uavhengig av bakgrunn. Med fokus på utdannelse vil også mulighetene for å lykkes/være i og trives i arbeid være større. Man kan se at den økende andelen av unge uføre kan sees i sammenheng med deres utdannelse eller mangel av den. Det er viktig at vi som samfunn har fokuset på utdannelse om vi skulle klare bekjempe den økende fattigdommen vi ser at mange har.

Selv om det arbeides godt i innvandrings- og integreringspolitikken tenker jeg det fortsatt er områder som man bør bli bedre på for å redusere utenforskap. Jeg tror det er særs viktig å kunne gi minoritetsspråklige flere arenaer for fellesskap og mestring. En del miljøer har stor negativ sosial kontroll som har stor innvirkning på integreringen. Dette tror jeg igjen fører til at vi som samfunn ikke kan gi like muligheter for alle.

Utfordringene som ligger foran oss med Eldrebølgen gjør at vi som samfunn må ta gode avgjørelser allerede nå om vi ikke skal oppleve en opphopning av utfordringer i de neste tiårene. Her mener jeg det først og fremst må arbeides med å rekruttere og beholde utdannet personal. En av løsningene tror jeg vil være å gi utdannet helsepersonell bedre lønns og arbeidsforhold. Jeg tror blant annet en økt satsing på ny velferdsteknologi kan bidra til nye løsninger for den eldre og for helsepersonell.

Vi må som samfunn på sikt reduser utvinning av fossilt brennstoff og arbeide med å komme med andre alternativ til brennstoff som fører til redusert klimautslipp. Her bør det legges til rette slik at fornybar energi brukes fremfor fossilt. Det bør være nasjonal og internasjonal enighet om at vi bør ha en målsetning om et grønt skifte.

Lokalt:De ovennevnte nasjonale sakene er også noen av de lokale utfordringene som jeg ser i vår kommune og i Agder. Jeg ønsker en bedre innvandrings- og integreringspolitikk for nye bosatte, slik at de føler fellesskap og ikke utenforskap. Jeg kan se andelen med barnefattigdom øker i lavinntektsfamilier. Mange unge mottar sosialhjelp og/eller er unge uføre. Vi må ha videre fokus på å få ungdom til å fullføre sin videregående utdannelse slik at de står rustet for et stadig endrende arbeidsliv slik at vi kan redusere unge på stønader. Jeg tror at lediggang fører til store utfordringer for den enkelte og for oss som samfunn. Det er derfor viktig med et inkluderende arbeidsliv i vår kommune og i Agder generelt.

Eldrebølgen vil også treffe vår landsdel, og det er viktig at vi er godt forberedt både med tjenester og boliger. Jeg tenker også på den ensomheten mange føler når man blir eldre som en stor utfordring for oss politikere om hvordan man kan være en del av et fellesskap gjennom hele livet.

For meg er det viktig at vi finner løsninger for vår kommune som har betydning for vår landsdel på sikt. Etter kommunesammenslåingen er vi nå landets sjette største kommune så det vi gjør tiltak lokalt sees oftere nasjonalt.

Fant du det du lette etter?

Tusen takk for din tilbakemelding!