Portrett av en ung mann med vernehjelm. Foto: Øivind Haug

Egen App skal gjøre det enklere å finne læreplass

Vi må gjøre det enkelt, sier Gro Bråten

Mange sliter med å finne læreplass når de skal ut i lære, og det er bedrifter som sliter med å finne elever som er på jakt etter læreplass. Det vil Arbeiderpartiet gjøre noe med.

Selv om Agder er blant de beste fylkene i landet på formidling av læreplasser, er det stadig flere som må ta læreplass i skole fordi de ikke har funnet plass i en bedrift. Fra 2020 til 2022 har dette tallet øket fra 115 til 134. - Det er feil retning, og vi må ta tak i et voksende problem. Elevene får fagbrev, men ønsker selv å ta dette i en bedrift for å få den reelle erfaringen, sier fylkesordførerkandidat Gro Bråten.

Hun forteller at de også møter bedrifter som har ledige læreplasser, men som ikke får lærlinger. En av årsakene kan være at de som er på søken etter en læreplass ikke finner informasjon om at nettopp denne læreplassen er ledig.

- Vi kan ikke ha det sånn at systemet forhindrer elever å finne en læreplass. Dette er det enkelt å løse, og vi foreslår konkret at det utvikles en egen App på telefonen, hvor bedrifter kan legge ut ledige læreplasser, og hvor elever på jakt etter plass kan søke på disse. Da kan elevene bla gjennom ledige læreplasser og se om det er noen som passer, forklarer hun. - Nærmest som en dating-app for læreplasser, avslutter hun med et smil.

Gro Bråten - firkantet

Det må bli mye enklere for elever å finne læreplass, og for bedrifter å gjøre kjent at de har ledige plasser. Det trengs bare en egen App, så har vi løst dette problemet, sier fylkesordførerkandidat Gro Bråten i Arbeiderpartiet.

Er du enig med Agder Arbeiderparti om Egen App skal gjøre det enklere å finne læreplass?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker